Ik weet niet meer hoe we er toe kwamen maar in Oxford hadden we een discussie over het verschil tussen ‘educatief’ en ‘didactisch’. De Oxford Dictionary bracht uiteindelijk uitsluitsel maar toch nodig ik iedereen uit om er zijn of haar mening over te geven bij de reacties. Als gevolg van deze discussie was de stijl vrij snel gevonden. Vandaar: een educatief tekstje. (Al moet ik toegeven dat het achteraf bekeken misschien eerder didactisch is uitgevallen)
Om niet te vervallen in een droge beschrijving van de stad Oxford of zo heb ik er zelf nog een kleine twist aan toegevoegd. Enjoy.
Iedere magiër moet in zijn leven minstens één keer Oxford bezoeken. Niet enkel voor de universiteit of het historische kader, maar ook omdat het de geboorteplaats is van één van de belangrijkste scholen in de magie: de Oxford School of Magic. Deze vindt zijn oorsprong bij de premagische natuurvloeken van de Saxen die ook aan de basis lagen van onder andere de merlianistische en galadrinistische school. De OSM ontstond echter significant later en wordt dan ook gekenmerkt door haar meer wetenschappelijke benadering van de magie in plaats van de intuïtieve benadering van bovengenoemde scholen.
De school werd gesticht samen met de stad Oxford in de vroege 12e eeuw door Saxonistische magiërs die op regelmatige basis samen kwamen in het gebied om kennis uit te wisselen. De bijeenkomsten kregen een semi-permanent karakter waarbij oudere magiërs zich permanent vestigden en leerlingen voor korte of langere perioden bij hen doorbrachten. Vanuit deze praktijk ontstond een kleine gemeenschap die later tot de stad zou uitgroeien.
Op relatief korte termijn na het onstaan van het dorp Oxford kwam een nieuwe gemeenschap in de stad een universiteit stichten. Hun komst zorgde voor grote spanningen. De magiërs vreesden immers dat hun geheimen ontdekt zouden worden door de vreemde indringers en deze spanning leidde tot enkele bloedige conflicten. Het was hogepriesteres Gwenwhyffar (geen relatie met de merlianistische) die rond de eeuwwisseling van de 13e naar de 14e eeuw de kracht en het potentieel van de aanwezige universiteit begon in te zien en de mannelijke magiërs opdracht gaf te infiltreren en de opgedane kennis te gebruiken. De magiërs deden niet enkel zeer nuttige kennis op, ze zagen ook het potentieel van de organisatiestructuur van de universiteit en integreerden de eigen activiteiten clandestien in de activiteiten van de universiteit.
Vandaag de dag heeft de school in de meeste colleges wel één of meerdere fellows die onderlegd zijn in de school en bereid zijn om (tegen betaling uiteraard) jonge magiërs in te wijden in hun kunsten. Aarzel niet om contact met hen te leggen als u in de stad zou zijn. Desalniettemin biedt de stad ook voldoende faciliteiten om uw kunsten op eigen kracht te perfectioneren.
Het is echter belangrijk om eerst de belangrijkste principes van de OSM toe te lichten.
Het kanaliseren van energie.
De theorie van de OSM stelt dat er vier soorten energie zijn die dynamisch door het heelal stromen. De rol van de magie is deze energieën te kanaliseren en op die manier te creëren. Een magiër is – nog steeds volgens deze school – dan ook niet de bron van kracht (zoals een lucifer) maar de begeleider er van (zoals een lens die het zonlicht bundelt). Er dient echter opgemerkt te worden dat dit onderscheidt bij sterk geoefende magiërs artificieel is (zie verder: delta-energie).
De OSM onderscheidt vier soorten energie. De alpha energie is de energie die wordt waargenomen in het rode spectrum. De voornaamste manifestatie is de zwaartekracht. Dit impliceert dat grotere objecten een groot rood spectrum hebben terwijl kleinere objecten dit veel minder hebben. De alpha energie speelt ook een belangrijke rol in het beïnvloeden van menselijke relaties en het aanwakkeren van primitieve, gewelddadige emoties in levende organismen.
Beta energie wordt waargenomen in het gele spectrum. Ook deze manifesteert zich vrij duidelijk in de natuur daar ze verantwoordelijk is voor alle elektromagnetische verschijnselen. OSM magiërs nemen dan ook een heldere gele gloed waar bij alle elektrische toepassingen die in de huidige maatschappij alomtegenwoordig zijn. Beta energie kan ook gekanaliseerd worden in het beïnvloeden van het menselijke verstand en het brengen van mensen tot nieuwe inzichten. Ze stelt magiërs ook in staat om ingewikkelde intriges rond macht en bezit op te bouwen.
Gamma energie is een veel minder aanwezige energie. Ze wordt waargenomen in het groen-cyaan spectrum. De gamma energie is verantwoordelijk voor de kleine (gamma1) en de grote (gamma2) kernkracht. Het mensdom gebruikt slechts sporadisch deze energie waardoor ze moeilijker te vinden is. De gamma-energie kan gebruikt worden voor de inductie van bovennatuurlijke (zij het van niet-magische aard) krachten bij mensen.
Delta energie (diepblauw spectrum) tot slot is de meest interessante energie voor OSM magiërs. Ze is in heel kleine mate te vinden in alle levende wezens daar ze de bron van het leven zelf vormt. Het kanaliseren van deze energie is echter misdadig daar ze onmiddellijk zijn of haar slachtoffers doodt. De straf die er op staat, is niet bekend en moest al meer dan 500 jaar niet meer uitgevoerd worden. Echter, iedere magiër die de OSM-leer kent, hoort ze meer te vrezen dan zijn of haar marteldood.
Delta energie is echter de enige energie die een magiër in staat stelt om bovenstaande energieën in elkaar om te vormen. Geoefende magiërs kunnen een netto aangroei van energie realiseren (al dient hierbij opgemerkt te worden dat dit cataclystische effecten kan hebben) en de ware meesters slagen er zelfs in delta-energie te creëren.
Een belangrijk principe binnen de OSM is dan ook het creëren en opslaan van deze energie in zogenaamde artefacten. Deze artefacten worden verspreid onder de vorm van talismannen, afgodsbeeldjes, arcanische figuren, etc. Bij de wijding tot magiër in de OSM wordt de magiër zelf tot artefact gemaakt waardoor hij in zichzelf een semi-onuitputtelijke bron van delta energie vindt. Dit maakt de OSM magiër dan ook één van de machtigste ter wereld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten